Motoryzacja

Scania AXL – bezkabinowa i w pełni autonomiczna ciężarówka przyszłości

Nadjeżdża Scania AXL, czyli bezkabinowa i w pełni autonomiczna ciężarówka przyszłości

Scania najwyraźniej idzie w ślady Volvo. Teraz firma zasili swoją rodzinę świetnych autonomicznych pojazdów nowym modelem, a mianowicie AXL. Jest to w pełni bezzałogowa ciężarówka bez tradycyjnej kabiny.

Autonomiczna przyszłość samochodów dotyczy nie tylko modeli osobowych, ale i tych zdecydowanie większych o przemysłowym zastosowaniu, dlatego kolejni producenci próbują swoich sił na tym polu. Widzieliśmy już Teslę Semi, później na szwedzkie drogi w celach testowych wyjechały futurystyczne ciężarówki Volvo, a w Stanach Zjednoczonych pierwsze kursy mają za sobą pojazdy z technologią od Starsky Robotics i ciężarówki dostarczające pocztę będące owocem współpracy United States Postal Service (USPS) i firmy TuSimple.

Mówiąc krótko, co jest na rzeczy, więc prezentacja modelu Scania AXL nie powinna nikogo dziwić – tym razem mówimy jednak o nieco innym pomyśle, u podstaw którego leży modułowość konstrukcji, pozwalająca dostosować pojazd do konkretnych potrzeb. Jak twierdzi CEO Scania, Henrik Henriksson: – Z pojazdem koncepcyjnym Scania AXL robimy poważny krok w stronę inteligentnego systemu transportowego przyszłości, gdzie autonomiczne pojazdy będą naturalnym elementem. Nie ustajemy w wysiłkach, żeby pokazać światu, co można zrobić z dostępną dziś technologią.

Jak zapewniają inżynierowie koncernu, w przypadku autonomicznych pojazdów dużo ważniejsze niż hardware jest samo oprogramowanie, dlatego Scania AXL jest sterowana i monitorowana przez inteligentnie kontrolowane środowisko. Dla przykładu, w kopalniach stosuje się logistyczne ułatwienia, które podpowiadają pojazdowi, w jaki sposób działać. Warto jednak pamiętać, że choć firma już dostarcza swoje inteligentne ciężarówki do klientów, to dotąd zawsze miały ono miejsce dla kierowcy bezpieczeństwa, który w razie konieczności mógł przejąć kierownicę. To sprawia, że model ten jest dużo większym wyzwaniem i nie ma w nim miejsca na jakiekolwiek błędy.

Jak twierdzi szef działu badawczo-rozwojowego firmy, Claes Erixon: – Rozwój autonomicznych pojazdów pokonał w ostatnich latach wiele przeszkód. Wciąż nie mamy wszystkich odpowiedzi, ale za sprawę nowych pojazdów koncepcyjnych, jak Scania AXL, badamy nowy grunt i uczymy się w niebywałym tempie. Co więcej, koncern zwraca uwagę na kwestie środowiskowe, więc jego pojazdy łączą tradycję z nowoczesnością – wciąż są to silniki spalinowe, ale zasilane odnawialnym biopaliwem. Czy tak właśnie będzie wyglądał przemysłowy transport przyszłości? Czas pokaże.